Češka v Malajsii

Jak jsem začala pracovat a vydělávat online

V minulém článku jsem prozradila, jak jsem šetřila na cestu, jak jsem po cestě dobrovolničila a nakonec jak a proč jsem se dostala k vydělávání online v oblasti copywritingu. Tedy to „jak“ jsem zase tak moc nerozepisovala. Od toho je dnešní článek, ve kterém vám popíšu konkrétní kroky, které jsem podnikla a které mě za tři měsíce dostaly tam, kde jsem teď – k několika stabilním a relativně slušně placeným zakázkám.

Studovat, studovat a číst

Napsat poutavý a čtivý článek, který si někdo přečte až do konce, není úplně jednoduchý úkol. Sama jsem v začátcích psaní blogu dělala chyby a ani teď se neodvážím říct, že je všechno dokonalé. Vždycky je co zlepšovat. Jako základ pro studium i inspiraci mi posloužil blog Na nomádské stezce, který vede Hanka Šormová. Sama začínala stejně jako já od ničeho a vypracovala se během chvilky. Dost praktických článků najdete také na stránkách Včeliště. Oblíbila jsem si i články od Otty Bohuše, který patří mezi přední české copywritery a pořádá i pravidelná školení, kterých se můžete zúčastnit. A poslední věc – čtěte, čtěte, čtěte. Čtení knížek se s nástupem sociálních sítích z našich životů vytrácí, každý radši kouká do telefonu. Na facebooku si ale slovní zásobu nevylepšíte. Takže vypněte počítač a pusťte se do čtení knížek.

Být vidět v online světě

Buď vidět nebo zemři. Kruté pravidlo online světa. Pro mě osobně je tohle paradoxně jednou z nejtěžších záležitostí. Jsem ráda odstřihlá od internetu a světa a projíždění FB mi přijde jako naprostá ztráta času. Aktivita na sociálních sítích ale přináší čtenáře a sledující na blog, který i když nevydělává, je zdrojem referencí. Čím víc sledujících, tím větší dosah a  šance, že někoho zaujmete a osloví vás s nabídkou spolupráce. Mě se to podařilo, dostala jsem nabídku psát pro nově vznikající magazín o cestování a to nemám nijak závratný počet sledujících. Samozřejmě buďte aktivní jen v těch skupinách, které se zaměřením týkají vašeho blogu a kde máte co říct. Plácat někde nesmysly na sílu vám může spíš uškodit.

Budovat kontakty 

Budování kontaktů souvisí s výše uvedeným. Kontakty jsou důležité při každé práci. Mohou vám přinést cennou inspiraci ale třeba i placené zakázky. Já jsem se spojila právě s Hankou, která zrovna sháněla zájemce o psaní pro web Cestopisec. Napsala jsem pro ně dva články zdarma a později mi Hanka přehodila i jednu menší placenou zakázku.

Články za reference a odkazy

Jak už jsem psala výše, napsala jsem dva články pro web Cestopisec zdarma. Taky jsem sebrala odvahu a napsala do Lonely Planet, jestli nemají zájem o nějaký článek z cest. Už jen když mi odpověděli, měla jsem neuvěřitelnou radost. A co teprve když mi napsali, že článek i uveřejní. Neskutečná radost a hlavně obrovská motivace. Peníze nejsou vždycky všechno a ze začátku ani nemůžete počítat s tím, že si vyděláte tolik, jako přední a uznávaný copywriter. To se vám nestane ani za tři měsíce. Motivace a získávání referencí jsou ale v začátcích mnohdy cennější než peníze.

Obrnit se vůči neúspěchu

Moje cesta k profi psaní nebyla lemována jen samými úspěchy. Taky jsem se občas trápila nad ukázkovými články a spolupráce pak nedopadla. Nezatěžujte si s tím hlavu a netrapte se. Každý má svůj styl psaní a každému se líbí něco jiného. Nevyhovujete jednomu zadavateli, budete vyhovovat druhému. Poptávka po copywriterech je opravdu vysoká a jistě se pro vás něco najde.

Přidat se do oborových FB skupin

Ze začátku jsem úplně nevěděla, jakým směrem se budu ubírat. Věděla jsem jen to, že chci pracovat online. Přidala jsem se tedy do několika pro mne zásadních FB skupin – Virtuální asistentky, Holky z marketinguCopywriteři a další psavci. Skupiny mi přinesly hned několik věcí – především inspiraci a motivaci, kterou tu omílám pořád dokola. Zjistila jsem, kolik možností má svět online práce. Ujasnila jsem si, co bych já osobně chtěla dělat a co ne. A v neposlední řadě zde čas od času někdo dá i nabídku práce. Teď už máme i spešl skupinu Nomádky na cestách pro holky cestující a pracující online.

Registrace na oborových webech pro získání práce

Nejen facebook je nástrojem pro získávání práce, ale také oborové weby a portály s mikroslužbami. Které se mi osvědčily a které bych spíše nedoporučila?

Copywriting.cz

Vyhovoval mi nejvíc, můžete zde reagovat na poptávky i nabídnout svůj článek k odkoupení, registrace je zdarma, webové rozhraní přehledné a uživatelsky příjemné, pro začátečníky ideální, nevýhodou je nízká cena za články.

Copywriteři.cz

Web je placený, proto jsem se nejdřív zeptala zkušenější Hanky, zda se registrace vyplatí, odpověď byla ne, takže předávám info dál a začátečníkům nedoporučuji.

Stovkomat, poptávkomat

Portály nabízející mikroslužby v různých oborech. Registrace je zdarma, ani jeden z webů mi však žádnou práci nepřinesl. Na stovkomatu mi občas chodí poptávky, ale z žádné nic nebylo. Poptávkomat mi přijde pro obor copywritingu úplně mrtvý. Registrace vás však nebude stát víc než trochu času a náhoda není nehoda. Klidně se zde registrujte a třeba se vám povede lépe. Nečekejte ovšem zázraky.

Webtrh

Registrace opět zdarma a nabídek spousta, stejně jako u předchozího ale nic nedopadlo.

Na volné noze

Přiznám se, že tady registrovaná nejsem, dost dám na vzhled stránky a tahle se mi vizuelně úplně nelíbí. Je to ale jen můj čistě subjektivní dojem. Stránka je poměrně dost známá a někomu vyhovovat může.

Hledání na portálech práce

Nejen na facebooku a oborových webech naleznete práci. Hledat můžete i na klasických serverech nabízejících práci. Firem, které shání copywritery je spousta. Některé bohužel chtějí copywritera sedícího v kanceláři. Nic vám ale nebrání v tom, abyste jim napsali a zeptali se na alternativní možnosti. Existuje i varianta „mezi“, tzn. najít si práci, kam budete chvíli docházet do kanceláře a pak můžete pracovat na dálku. Nejvíc se mi osvědčil portál Indeed.

Nebrat zakázky za nízkou cenu

Možná se vám bude zdát, že nebrat zakázky za nízkou cenu se trochu vylučuje s tím, co jsem napsala výše. Vždyť jsem psala články zadarmo nebo za nízkou částku taky, tak proč teď radím, abyste to nedělali? Vysvětlím. Ze začátku je potřeba nabrat si kontakty a získat nějaké reference. Takže klidně napíšete článek zadarmo nebo za 100 Kč. Pokud to ale s copywritingem myslíte vážně, nedělejte to dlouhodobě. Budete si kazit jménopodkopávat svojí vlastní práci. A taky deformovat obor jako takový. Bohužel stále dost lidí žije v představě, že něco napsat je za chvilku a je to lehká práce. Nepomáhá ani to, že dost píšících lidí se nabízí absolutně pod cenou. To je podle mě důvod, proč jsem neuspěla na serverech typu stovkomat, webtrh a podobně. Každý hledá někoho, kdo napíše článek za stovku. Moje rada zní: první maximálně tři měsíce pište zadarmo, za reference, odkazy na blog, za málo peněz, budujte si kontakty a postupně si začněte říkat o větší částky. Dost firem vás kvůli tomu odmítne, ale je lepší počkat si na někoho, kdo vás dokáže ocenit, než ze sebe muset vytlačit x článků za týden, abyste se vůbec uživili. Takové psaní je znát i na kvalitě a rozhodně vám to nikterak nepomůže.

Pár slov závěrem

Když to celé shrnu – nejdůležitější je motivace, inspirace, trpělivost, vzdělávání se a budování kontaktů. Úspěch nepřichází hned a je nutné se obrnit. Odměnou je svoboda volby, kterou v běžném zaměstnání nikdy nezažijete.

Úplně na závěr bych vám chtěla říct, že pokud si myslíte, že něco nezvládnete, myslíte si to špatně. Také jsem o sobě pochybovala a nevěřila si. Každý z nás ale umí něco, co může nabídnout. A nemusíme se nutně bavit jen o podnikání v online světě. Seberte tedy odvahu a sebevědomí do hrsti a pusťte se do plnění vašich vlastních snů a cílů. Hodně štěstí přeju!

Líbí se ti článek? Pošli ho dál!
Share on Facebook
Facebook
Email this to someone
email
Print this page
Print
Pin on Pinterest
Pinterest
Tweet about this on Twitter
Twitter
Buffer this page
Buffer

Komentáře